Generell informasjon

Postadresse:
KVIDAL REGNSKAP AS
7357 SKAUN

E-post:
post@kvidal-regnskap.no

Telefon:
72 86 45 92

Fax:
72 86 45 07

 

 


 Teamviewer Windows

Du er her: Hjem Aktuelt

Aktuelt

Viktig informasjon!!

Alle nye lån ,eller økning av eksisterende lån, til personlige aksjonærer fra aksjeselskap som er opptatt etter 7.10.2015 skal beskattes som utbytte. 

Når det kommer til mellomregningskontoer er reglene at hvis man ikke kan dokumentere at dette er utlegg, vil det bli å anse som lån og beskattes som utbytte. Det er satt en grense på kr 50.000 for utlegg. Men det er en forutsetning at lånet er et forskudd på utlegg arbeidstaker har i forbindelse med arbeidet og at status blir gjort opp ved første anledning etter utleggsdato.

I praksis vil dette bety at dere som aksjonærer må være "på hugget" når det gjelder betaling av regninger. Benyttes selskapskonto til å betale private regninger vil dette bli betraktet som utbytte - uansett!!

Regelverket rundt dette kan virke innfløkt men ta kontakt hvis det gjelder kan være aktuelt for ditt firma så tar vi en prat rundt temaet.

 

 

ÅRSBREV 2015

 

Jula nærmer seg nok en gang og vi vil få takke alle våre kunder for godt samarbeid i året som har gått. Nok et år er snart historie og et nytt årsoppgjør står for døra.

Vi har fremdeles god tilgang på arbeid, og ønsker med dette å si takk til alle våre kunder for positiv omtale og hyggelige tilbakemeldinger. Fornøyde kunder er den beste reklamen et selskap kan ha.

Vi er selvfølgelig også takknemlig for at dere sier ifra om ting som dere enten er misfornøyd med eller ønsker forklaring på, vi svarer etter beste evne.

Arbeidsstokken er stabil, ingen nye fjes i 2015. Steinar ble syk i november, og vi er i gang med å finne en erstatter for han. Vi finner nok ingen med hans erfaring, men vi føler vi har bra kontroll.

Vi tilstreber å skape et trivelig arbeidsmiljø og mener vi har lyktes bra med det, vi har minimalt med sykefravær, noe vi er både glade og stolte av.

Vi er mer enn noen gang avhengig av å få bilag levert i god tid. De aller fleste er flinke og leverer hvis vi sender en påminnelse via SMS eller mail, håper dere fortsetter med det.

Vi prøver å holde regnskapene oppdatert og rapporter blir sendt ut ved periodeavslutninger. Hvis dere ønsker «skreddersydde» rapporter/rutiner, gi oss beskjed.

Hvis noen ønsker en gjennomgang eller rådgivning utover det dere får som standard er det bare å gi beskjed. Hvis ønskelig har vi et cellekontor i ‘’gammelbanken’’ tilgjengelig slik at samtaler kan gjøres utenfor kontorlandskapet. Vil benytte anledningen til å reklamere litt for rådgivingsbiten, ta en prat før store innkjøp og endringer. Det er mye lettere å gi råd på forhånd enn å korrigere etterpå.

Vi ser oss nødt til å sette opp prisene noe f.o.m. 01.01.2016. Dette pga større kostnader til lokaler, programvare, kurs, internkontroll og lønn. Stadig strengere krav til oss gjør at vi bruker mer tid som vi ikke får fakturert ut til kundene. Det kommer stadig nye løsninger som gjør at regnskapsføringa blir mer effektiv, da vi fakturerer etter medgått tid vil dette komme kundene til gode. Det vil fortsatt være god butikk å ha bilagene i orden. Sett i perm etter fakturadato, 01.01 nederst i permen 31.12. øverst.

Nye priser vil være:       - Regnskap, fakturering og lønn kr 625,- pr time

                                          - Årsoppgjør og rådgivning kr 750,- pr time

Vi har kjøpt Visma programvare i tillegg til Agro. Dette åpner for enda mer effektiv behandling av bilaga, særlig der vi betaler regningene for kundene er det muligheter for forenklinger. Vi prøver å ta kontakt der vi ser muligheter for å spare tid og dermed kostnader for kundene.

Hvis dere lurer på noe, eller ønsker endringer i arbeidsfordelinga, er vi takknemlig for at dere tar kontakt slik at vi kan komme fram til best mulig løsninger.

Det skjer veldig mye på området med tanke på elektroniske faktura og automatisering av prosesser, vi prøver å henge med så godt vi kan, og føler at vi kan tilby det aller meste av disse løsningene pr dato.

I landbruket er det brukt mye ressurser på et prosjekt som kalles ‘’Dataflyt i landbruket’’, vi importerer avregninger elektronisk og dette fungerer veldig bra. Vi er spent på fortsettelsen.

Vi vil benytte anledningen til å skryte litt av at vi også i 2015 var en såkalt Gasellebedrift. Dette er ei liste som Dagens Næringsliv lager, bestående av bedrifter som har vokst mye, levert regnskap osv i rett tid, samt hatt positivt resultat de siste 4 år. Vi er stolt over å komme på lista og føler at vi begynner å få drifta dit vi ønsker.

Vi holder kontoret åpent kl 0800-1400, 21.12., 22.12., 23.12., 28.12., 29.12 og 30.12.

I 2016 vil vi prøve å holde kontoret åpent hver dag fra 0800-1500. Vi fortsetter vårt samarbeid med Best Børsa AS slik at det er mulighet til å levere bilag, som blir hentet 2-3 ganger pr uke, der.

De som har yrkesbil, taxi eller lastebil skrive opp km stand pr 31.12.

 

Regnskapssystem / Fakturasystem

Flere og flere av våre kunder fakturerer selv på samme system som vi fører regnskapet. Dette innebærer bedre kontroll for dere samt tid spart i regnskapsføringen. Vi har avtaler med innfordringsselskap slik at vi kan hjelpe dere å kreve inn ubetalte regninger. Ta kontakt hvis dette kan være noe for dere.

 

Regnskapsføring i deres lokaler - uteoppdrag

Vi har forståelse for at i enkelte tilfeller kan det være ønskelig å ha regnskapsføreren tilstede i deres egne lokaler for å benytte eget økonomisystem. Vi har i dag flere oppdrag vi utfører ute hos kundene våre hvor vi benytter blant annet Mamut One. Noe for deres firma?

 

 

alt